Sunday, March 16, 2014

Cabaran untuk ” first time mother” dalam menjayakan penyusuan ibu.

Bagi ibu-ibu yang baru mendapatkan cahaya mata, pasti rasa gembira teramat sangat kan. Ingat lagi waktu selepas melahirkan anak pertama saya, walaupun penat masih terasa namun kegembiraan menyambut bayi itu mengatasi segalanya.Tapi, ramai ibu-ibu yang mula berasa ” stress” semasa dalam pantang bila pelbagai cabaran harus ditempuhi .

Terutama sekali yang baru pertama kali bergelar ibu. Memang hidup kita akan berubah 100%. Kalau dulu, kita boleh buat apa yang kita suka pada bila-bila masa, tapi selepas kehadiran si comel, jadual harian kita akan bergantung kepada keadaan si kecil. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang menyusukan bayi .
Antara masalah utama yang akan dihadapi oleh ibu-ibu baru (berdasarkan pengalaman peribadi dan bacaan). 

  • Masalah keletihan dan kelesuan akibat berjaga pada waktu malam dan tidak cukup tidur.


            Bayi yang menyusu badan memang akan kerap bangun pada waktu malam. Ini disebabkan susu ibu               yang mudah dihadam dan bayi akan cepat lapar. Berlainan dengan bayi yang minum susu formula,                mereka akan minum dalam kuantiti yang banyak dan akan berasa kenyang untuk tempoh yang lebih              lama. Oleh sebab itu ‘breastfeeding mommies’, bersedialah untuk bangun setiap 2-3 jam sekali.                    Sebab itu orang selalu pesan, tidur sekali bila bayi tengah tidur sebab masa itu je lah kita dapat                      berehat. Boleh juga mengambil supplemen untuk sentiasa kekal cergas dan memberikan tenaga.


  •  Sukar untuk menyusun jadual harian yang telah bertukar sama sekali.

Semasa dalam pantang, mungkin kita tidak akan mengalami masalah ini kerana ada yang membantu. Tapi, bila sudah balik ke rumah sendiri, ini mungkin menjadi masalah utama. Saya juga mengalami masalah ini, mana taknya, baru mula nak masak, baby dah menjerit. Pendek kata, semua aktiviti kita akan bergantung kepada mood bayi. Tak semua yang mengalami masalah ini sebab karakter setiap bayi berlainan, ada yang baik je tidur sepanjang hari, bangun apabila lapar, dan ada juga yang tidak mahu langsung ditinggalkan sendirian(baby saya lah tu..hihi)

  •    Masalah kesihatan selepas bersalin seperti sakit pinggang, selalu pening  dan keputihan.


             Percayalah, lepas melahirkan anak, badan kita akan rasa lemah dan penat, sebab itu pentingnya                    penjagaan rapi semasa berpantang. Masalah biasa yang dihadapi adalah sakit pinggang, selalunya                  disebabkan kedudukan yang tidak betul semasa menyusukan bayi ataupun kekurangan kalsium.                    Pengalaman saya, selepas habis pantang memang pinggang selalu sakit dan ada juga masalah                        keputihan. Alhamdu Lillah, setelah mengambil Ostematrix dan Alfalfa daripada Shaklee, masalah                    tersebut beransur hilang.

  •    Kekurangan ilmu pengetahuan dan kekurangan masa untuk menambah ilmu baru.

Untuk menjadi  ibu,kena juga ada ilmu pengetahuan. Bila ilmu penuh didada, barulah kita yakin dan dapat menghadapi semua masalah yang datang. Untuk menambah ilmu, kena lah banyak membaca dan rajin bertanya kepada orang yang lebih berpengalaman. Selain itu, di zaman IT ni, boleh lah cuba menyertai ‘support group’ yang banyak di FB ataupun forum-forum di internet. Yang penting kita pandai menilai apa yang sampai pada kita. Bukan terima bulat-bulat apa orang kata ya!

  •         Masalah penyusuan seperti susu tidak cukup dan bengkak susu.

Ini memang masalah biasa yang dihadapai. Lebih –lebih lagi kepada ibu yang bekerjaya. Memanf frust bila stok susu tidak menepati sasaran kita. Seperti point diatas, yang penting adalah ilmu pengetahuan berkaitan penyususan ibu. Lagi banyak ilmu yang kita ada, lagi mudah untuk kita mengatasi masalah yang datang.


Fuhh..panjang juga saya menaip. Point-point diatas adalah di antara cabaran yang mungkin akan dilalui oleh ibu-ibu, lebih-lebih lagi untuk ibu yang beranak sulung ni. Semuanya berdasarkan pengalaman saya sendiri. 

Bukan untuk menakutkan atau melemahkan semangat bakal ibu, tapi supaya ibu-ibu lebih bersedia untuk mengahadapi segala cabaran.

Ingat ya, menyusukan bayi secara ekslusif selama 6 bulan bukan la perkara yang mudah namun bukan juga mustahil untuk dijayakan. Ia adalah satu perjalanan yang panjang dimana kita akan belajar daripada pengalaman.

Dan yang paling penting sekali, support daripada orang sekeliling, terutama sekali suami dan keluarga terdekat. Dengan sokongan mereka semua, InsyaAllah semuanya akan jadi mudah .


Oh ya..sebelum terlupa, nak bagitahu bulan ini ada promosi ESP, beli 6 percuma 1, tapi boleh juga beli 1,2 atau 3..

Ingin mencari supplemen yang sesuai untuk diri anda atau keluarga? Atau ingin menjana pendapatan 4-5 angka sebulan hanya dari rumah?


            FADZILAH [fadz]
Shaklee Independent Distibutor
             ID NO :  926226
016-5570720 (sms/whatsapp) 
         fanasagi@gmail.com
Facebook : Fadzilah Zainudin
Facebook Page : Healthy.Happy 


No comments:

Post a Comment